Există o tradiție în Borla, veche de sute de ani, de pe vremea străbunicilor noștri, cum că familiile, totdeauna cînd fac de mîncare, pregătesc cel puțin o porție în plus, pentru oaspeții inopinați care ar putea să apară, aceștia fiind oricînd bineveniți în casele lor, primiți cu mîncare și vin. ”Cine nu crede, îl invităm să se convingă singur”, a lansat invitația Mate Jozsef, persoana care, în urmă cu 5 ani, a avut inițiativa de a organiza un Festival al vinului la Borla, festival care a devenit deja o tradiție în zonă.
Sîmbătă, circa o sută de producători de vin din zonă și-au oferit produsul degustării, iar festivalul nu se vrea neapărat un concurs al celor mai bune vinuri, ci o reuniune a ”specialiștilor” localnici, împreună cu persoane din județ și din afară, pe tema îmbunătățirii calității vinului din zonă.
Probabil că nu există sălăjean care să nu fi auzit despre vinul de Borla, în special vinul alb de Borla. Muscat-Otonel, Fetească, Feteasca Regală și Rislingul sînt soiurile dominante în Borla, deși ici-colo, oamenii se mai ocupă și de vinul roșu, dar care a cam dispărut din vii încă de pe vremea colectivizării.
Pe dealurile Borlei există butuci de vie sădiți încă în urmă cu 200 de ani, așa că e lesne de înțeles că între producători și viile din zonă s-a creat un fel de simbioză ciudată. ”Noi credem că vinul are suflet. Credem asta cu tărie și de aceea facem munca asta cu multă dragoste însuflețire”, a mai spus Mate Jozsef.
Ca să le fie mai ușor, oamenii din zonă, deținători de parcele de vie a cîte 5-10 ari au format grupuri, ajungînd să se ocupe de terenuri de 20-30 de ari. Astfel, într-un an bun, aproape că nu există familie în Borla care să nu se poată mîndri cu 2000-3000 de litri de vin. Am mai putea adăuga că în zonă sînt circa 400 de familii care urmează această tradiție, deci e ușor de făcut un calcul al producției aproximative anuale de vin.
Dar, deoarece pentru vinul sălăjean e cam greu de intrat în competiție cu vinurile străine de marcă, borlenii se gîndesc la promovarea produsului lor în județ și în țară, ceea ce le-a reușit, pînă acuma, destul de bine.
Mate Jozsef ne-a mai spus că următorul pas în promovarea vinului de Borla ar fi înființarea unui fel de muzeu al vinului, într-un beci de peste 100 de metri pătrați, unde vizitatorii ar putea vedea pas cu pas cum se îmbină trecutul cu prezentul în tradiția producerii vinului.
niciun comentariu